28.4.08

The moment of truth..




Your votes will manifest itself into action commencing tomorrow. 222 MPs will be sworn in. 140 from Barisan. 79 from UMNO. The Malaysian Parliament has been uninterrupted since the formation of Malaysia but for the period of 1969 to 1971 when the nation was run by the National Operations Council. The halls of Parliament building have bear witness to some of our nation’s greatest heroes. Some of the most enduring speeches, some of the greatest policies.

But this year is not like any other year. In their strongest showing in history, the Opposition will have 82 Members sitting opposite the BN MPs. Names like Lim Kit Siang, Teresa Kok, Jeff Ooi, Karpal Singh, Nasharuddin, Kamaruddin Jaafar, Salahuddin, Wan Azizah, Saifuddin Nasution are not going to give BN MPs an easy time.

This year, 99 of the MPs are new faces. They must by now realise they carry the hopes and aspirations of each and everyone of their constituents. They also carry the hopes and aspirations of their party members. Some constituents have already felt disappointed with their elected representatives even before the swearing in process. The Star covered some of the questions that were submitted here.

More than ever before, the employers (read: voters) will be able to monitor the performance of their employees in real time. Radio Televisyen Malaysia will broadcast live a 30-minute segment of the proceedings during meetings beginning Wednesday. But the advent of Internet will make this live telecast nothing but an appetizer. With so many MPs having their own blogs and the increasing popularity of You Tube, not much will escape the attention of the voters.

Herein lies BN’s greatest challenge. Based on some of my conversations, BN’s ‘performance’ in Parliament have been attributed to some of the losses that was felt by the party. Voters need to be convinced that this time around, there will be no more shooting from the hip, no more brushing off questions, no more empty seats in Parliament.

The first meeting is scheduled for 16 days up to May 27. Hopefully we will have a clearer picture of the positive changes that BN will bring. For the young UMNO leaders in Parliament, all eyes are on you, all our hopes rest on your shoulders.
We trust you will make us proud. Our fight back to glory begins here.

10 comments:

Anonymous said...

The trio of BN MP did have a negative impression on the public. One of them just promoted to Backbenchers President?

Anonymous said...

interesting stats on oppo vs bn and read for those who were pretty ignorant on the happenings in parliament

Anonymous said...

time for the ruling coalition to really 'earn their strips' with such a big opposition voice in Parliment.. think we're in for an exciting ride..!

Anonymous said...

i think u should update ur blog more often

Anonymous said...

Yes, any insights into Parliament?

taricaklempong said...

agak tegang suasana di parlimen hari ni yo... beruk dapat bunga... mcm tu ler... jgn jadik mcm tikus membaiki labu dah ler... hancur!!!

Anonymous said...

"For the young UMNO leaders in Parliament, all eyes are on you, all our hopes rest on your shoulders."

I sure hope they have good assistants and researchers ...

taricaklempong said...

OPENING ACT...
Upacara pembukaan gelanggang ilmu persilatan terulung di Malaysia telah dimulakan. pentas yang sepi kembali memainkan bunga silat. panas, riuh, kecoh, tegang, dan cemas menjadi irama pembukaan kali ini. dewan yang sepi kembali riuh, pemenang-pemenang dalam PRU 12 yang lalu hadir dengan membawa semangat yang berkobar-kobar bersama idea yang baru dan segar. bagi mereka yang pertama kali menjejakkan kaki ke dewan ini mungkin masih tercari-cari di mana lokasi kerusi, pintu keluar, arah ke tandas dan mungkin ada yang tidak tahan dengan kesejukkan hawa dingin. tetapi apa yang pasti kali ini semangat pasti lebih membara kerana persidangan disiarkan secara langsung menerusi kaca tv yang akan dipancarkan ke seluruh negara.
cuma apa yang menjadi kekecewaan ialah terdapat juga yang hadir dengan tahap idea yang masih berpaksi di takuk lama. mereka kelihatan tidak pernah berubah dan kelihatan tidak matang untuk menjadi pemimpin. kehadiran mereka yang segelintir ini boleh dilihat sebagai lebih kepada menjadi penyeri majlis dan hanya bertindak sebagai pelawak-pelawak yang sememangnya berbakat untuk melawak. tetapi harus diingat... ini bukan tempatnya. ini juga bukan masanya. harus diingat juga tatkala derai tawa bergema di parlimen mungkin ada rakyat yang sedang menangis kerana kesempitan hidup. sudah tentulah mereka akan kecewa kerana di tempat dan waktu yang sepatutnya dibincangkan mengenai masalah rakyat menjadi gelanggang bertukar2 lawak dan kata2 makian.
mengapa ini terjadi? lupakah mereka yang kehadiran mereka di situ adalah atas sokongan dan undian dari rakyat. rakyat yang harapkan pembelaan.
situasi di sini adalah mudah, sebagai orang yang penting dalam perjalanan sistem demokrasi, seluruh umat dalam dewan Parlimen perlu sedar akan peranan, nilai kematangan dan idea yang diluahkan oleh mereka dalam percakapan dan perdebatan. mereka sepatutnya bukan mendebatkan isu2 mudah dan remeh-remeh. mereka sepatutnya mengambil berat mengenai isu rakyat, mengutamakan agenda2 pembangunan negara dan yang paling penting terus-menerus memelihara nilai demokrasi negara.
tidaklah menjadi kesalahan sebenarnya untuk seorang ahli dewan itu untuk membuat lawak atau menghiburkan ahli yang lain selepas beberapa ketika perdebatan dipenuhi dengan elemen serius dan tertekan. tetapi mereka juga perlu bijak mengolah bahan lawak itu supaya ia dapat disampaikan dengan diiringi oleh mesej2 tertentu bukan sekadar lawak2 kosong sahaja.
sebelum ini kita dapat melihat beberapa siri lawak tidak berisi yang cukup mengecewakan.
dengan gelagat yang kdangkala kasar persis mat rempit ada juga yang menuturkan kata2 tidak sopan betul2 macam orang tidak sekolah di warung tepi jalan. tidak ada langsung rasa hormat sesama mereka padahal di dewan yang mulia itu ada Perdana Menteri dan juga menteri-menteri kanan.
bayangkan 20 minit dihabiskan dengan hanya saling bertekak sambil menuding jari antara YB sehinggakan isu2 yang lebih penting diketepikan begitu sahaja. 20 minit itu cukup untuk menggambarkan pemimpin2 kita untuk memimpin rakyat dalam kempen budi bahasa.
APA YANG BOLEH DIHARAPKAN DARI WAKIL RAKYAT SEPERTI INI?

taricaklempong said...

ceramah perdana stadium melawati S.A
petang semalam atas niat saja2 nak tinjau2 aku pun pergi la menuju ke stadium melawati s.alam. drpd jauh aku tgok sinar cahaya lampu dr stadium sudah kelihatan. pada fikiran aku dahsyat sungguh. bila aku hampir rupa2nya yang terang benderang tuh lampu dari stadium shah alam. ada perlawanan bolasepak.
di perkarangan std melawati mmg tak dinafikan kenderaan telah hampir memenuhi kawasan letak kereta. bas2 rombongan bersepah di sana-sini. sedang aku leka mencari tempat untuk park keretaku aku ternampak seorg yang seakan ku kenal. seorang kenalan semasa sekolahku. aku terus mendapatkannya. pelik. kuat betul pengaruh PAS. bukan aku tak kenal die ni. satu keluarga mmg UMNO tegar. 10 tahun sblm aku knal UMNO diorg dah duk pacak bendera satu rumah dah. tapi yang menghairankan aku macamana pulak die boleh ada kat sini.
'aku pun xtau mcmana boleh ada kat sini, masa diorg ambik nama dulu diorg cakap nak buat rombongan ke s.alam. tau2 jek malam kena pegi sini dengar ceramah perdana 5 menteri besar pakatan rakyat pulak. semua dah nak mengamuk dah ni.'........
itulah jawapan ringkas dengan nada sangat tak puas hati dari salah seorang dari beribu2 yang terperangkap dengan taktik kotor pakatan rakyat mengheret penyokong 'hantu' ke majlis mereka. sedih. mmg cukup menyedihkan. dah la aku xlepas nak masuk hanya kerana aku memakai baju pemuda BN hulu langat. aku plak xperasan mcmana boleh tersarung baju tuh plak. dan yang aku pelik xsedarkah mereka semua yang berapa ribu lagi hadir tanpa disengajakan. rombongan melawat s.alam konon. entah berapa bas yang dah kena tipu. yang aku pasti kawan aku dari simpang durian jelebu mcm cacing kepanasan malam tu. satu keluarga malah satu kampung kena tipu..... untuk PAKATAN RAKYAT hentikanlah berceramah, hentikanlah berhimpun... tunaikanlah janji... tol kat puchong nih bila nak runtuh???

Unknown said...

the time invariant blog.